Een bewogen gemeenteraad (28/03/2024) zo kan je het wel stellen. Met 22 punten was de agenda merkelijk uitgebreider dan de vorige gemeenteraad.
In de varia-ronde stelde ik volgende vraag:
De talk of the town dat momenteel voor beroering zorgt, is de ontwikkeling van de rechterhavenoever. Momenteel liggen er plannen op tafel om op deze site 1000 nieuwe wooneenheden en een nieuw jachthavendok te bouwen. Hoewel de plannen al 30 jaar oud zijn, blijft CD&V ervan overtuigd dat dit megalomane project de beste optie is. Met Pro willen we eerlijk aan politiek doen en zullen we de Nieuwpoortenaren geen blaasjes wijsmaken. Zijn we tegen de plannen die momenteel op tafel liggen? ABSOLUUT.
Kunnen we dit nog tegenhouden? We vrezen ervoor. Er is al zoveel geld in gepompt dat de realiteit ongetwijfeld veel complexer is. Maar dit neemt niet weg dat we ons moeten afvragen wie hier nu eigenlijk echt beter van zal worden? We betwijfelen of het de Nieuwpoortenaar zal zijn. 🤔
Indien het project toch wordt uitgevoerd, is het de plicht van het stadsbestuur om hier de beste deal uit te halen voor Nieuwpoort. Dit mag zeker geen spookstad worden, en dus zijn betaalbare woningen en appartementen een must. Ondanks de toplocatie moet een sociale mix mogelijk zijn. Verschillende woontypes moeten geïntegreerd worden met oog voor groene wijkparken en nieuwe speeltuigen. Is er plaats voor een openluchtzwembad, waar de Nieuwpoortenaar zo vaak met veel nostalgie aan terugdenkt, of een maritiem museum? Waarom geen natuureducatief centrum voorzien dat naadloos aansluit bij de ligging van de IJzermonding? Is er nagedacht over assistentiewoningen?
Eén van de belangrijkste uitdagingen van dit project zal de mobiliteit worden. Nieuwpoort is nu al kampioen in de files. Een groot mobiliteitsplan dringt zich al 6 jaar op, maar hierover blijft het ijzig stil. Betrek er zeker de buurgemeenten bij, want om het wat leefbaar te houden in Nieuwpoort, zal dit absoluut noodzakelijk zijn. Het zal belangrijk zijn om goede signalisatie te voorzien. Waarom niet een extra bord met "Rechterhavenoever Nieuwpoort" aan de afrit Middelkerke voorzien? Zo kan het verkeer langs de Brugsevaart Nieuwpoort binnenrijden. Voorwaarde is dan wel dat we de rijrichting op de Sluizenring opnieuw wijzigen… Hoe dan ook, het laatste woord over dit project is nog niet gezegd. 🚧
Comments