top of page

Opinie: Veiligheid op de zeedijk vraagt overleg, geen overhaaste beslissingen

  • 16 mei
  • 2 minuten om te lezen

De veiligheid op onze zeedijk verbeteren is zonder twijfel een goede zaak. Iedereen begrijpt dat de combinatie van fietsers, voetgangers, kinderen, toeristen en billekarren op een beperkte ruimte soms tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dat er maatregelen nodig zijn om alles veiliger te laten verlopen, staat voor PRO Nieuwpoort dan ook niet ter discussie.


Een snelheidsbeperking voor fietsers lijkt ons logisch. Wie de dijk gebruikt, merkt dagelijks hoe druk en complex die omgeving geworden is. Veiligheid moet daarbij altijd prioriteit krijgen.


Toch stellen wij ernstige vragen bij de manier waarop het stadsbestuur deze maatregelen heeft ingevoerd. Vooral het plaatsen van bloembakken dwars over de zeedijk, vanaf de Veurnestraat tot aan het Leopoldplein, roept veel vraagtekens op. Niet alleen bij inwoners en bezoekers, maar ook bij de vele handelaars en verhuurders van billekarren die dagelijks afhankelijk zijn van een vlotte toegankelijkheid op de dijk.


Wanneer zulke ingrepen leiden tot economische hinder of inkomstenverlies tijdens een belangrijk toeristisch seizoen, dan moeten we durven erkennen dat de uitwerking beter kon. Veiligheid en leefbaarheid moeten hand in hand gaan met een gezonde lokale economie.


Wat ons bovendien bijzonder stoort, is dat wij — net als vele inwoners — deze beslissingen opnieuw via de pers moesten vernemen. Bij maatregelen met zo’n impact verwacht je dat er vooraf overleg plaatsvindt met alle betrokkenen. Horecazaken, verhuurders, handelszaken, maar ook adviesraden zoals de Lokale Economische Raad en Horeca Nieuwpoort hadden minstens gehoord moeten worden.


Een degelijk bestuur neemt de tijd om te luisteren, af te toetsen en draagvlak te creƫren. Vandaag krijgen we opnieuw de indruk dat het stadsbestuur te snel beslissingen neemt zonder voldoende voorbereiding. En overhaaste beslissingen zijn zelden de beste beslissingen.


Daarnaast geloven wij sterk dat sensibilisering minstens even belangrijk is als regelgeving. Goede maatregelen beginnen met goede communicatie. Denk aan duidelijke infoborden, brochures, gerichte campagnes via sociale media of stewards tijdens piekmomenten, om bezoekers bewust te maken van de afspraken en de gedeelde verantwoordelijkheid op de dijk.


We moeten daarbij ook eerlijk blijven: de zeedijk heeft nu eenmaal een beperkte oppervlakte. Verschillende verkeersstromen en activiteiten volledig conflictvrij laten verlopen, is geen eenvoudige opdracht. Iedereen tevreden stellen zal wellicht nooit lukken.


Net daarom moeten we streven naar een haalbare gulden middenweg. En die vinden we enkel door overleg met alle stakeholders: inwoners, handelaars, gebruikers van de dijk en adviesraden.


PRO Nieuwpoort blijft voorstander van maatregelen die de veiligheid verhogen, maar vraagt tegelijk meer inspraak, betere communicatie en een doordachte aanpak. Want alleen zo komen we tot oplossingen die niet alleen veilig, maar ook gedragen en duurzaam zijn.


Jeroen Declerck Gemeenteraadslid Pro Nieuwpoort

Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


bottom of page