
De eerste gemeenteraad van 2025 beloofde een korte editie te worden met amper 6 agendapunten. De Pro-fractie voegde tevens een punt toe aan de agenda. Dit betrof een voorstel tot het livestreamen van de komende gemeenteraden.
We lijsten graag de belangrijkste tussenkomsten even op.
Voor het eerst kregen we bij de aanvang van de gemeenteraad een tussenkomst van de burgemeester waarin hij een antwoord gaf op een aantal vragen die in de voorbije gemeenteraad aan bod kwamen, maar toen niet konden beantwoord worden. Een goeie stap vooruit, al bleken de vragen waarop werd teruggekomen toch selectief te zijn.
1. Installatie livestream door gemeenteraadslid Nicolas Vermote
Als we voor een open en transparant beleid willen gaan in Nieuwpoort, dan is het livestreamen van de gemeenteraadszittingen een noodzaak. Velen kunnen immers de verplaatsing naar de raadszaal niet maken, en ook bleek de zaal de voorbije maanden telkenmale te klein om het publiek te ontvangen. De apparatuur die werd aangekocht voor de corona-crisis met de bedoeling om de gemeenteraad te streamen, heeft de stad in zijn bezit.
De meerderheid had echter geen oren naar ons voorstel en stemde het bijgevolg weg. Burgemeester Vandecasteele suggereerde een resem aan praktische hindernissen die een livestream mogelijk in de weg zouden staan. Het bleken echter allemaal drogredenen te zijn, de ene reden al hilarischer dan de andere. Een greep uit zijn opsomming: je kan vallen over de kabels, er zijn mogelijk geen wisselstukken te vinden, teveel werk om dit maandelijks op te stellen, iemand moet met een joystick de camera's bedienen, de lusters hangen in de weg... obstakels die anno 2025 volgens de burgemeester blijkbaar absoluut niet op te lossen vallen. Sterker nog, het is een wonder dat onze buurgemeenten daar wel in slagen! Het weze duidelijk, waar een wil is, is een weg. Hier ontbreekt de wil van de meerderheid om de inwoners van Nieuwpoort een open en transparant, maar vooral een nabij, bestuur te geven.
Wij riepen het bestuur op om dringend werk te maken van een livestream systeem, met het oude systeem of via een nieuwe opstelling, zodat alle burgers de gemeenteraden kunnen volgen. De burger heeft hier recht op.
2. Vragen bij aanstellen advocaat ikv renovatie Villa Hurlebise door gemeenteraadslid Jeroen Declerck
Er werd opgemerkt dat een advocaat werd ingeschakeld door het stadsbestuur ikv de renovatie van Villa Hurlebise. Een woordje duiding vanuit het gemeentebestuur leek hier op zijn plaats. De meerderheid duidde dat de aanstelling nodig bleek om de architect betrokken bij de renovatie aan te zetten tot een snellere opvolging van de werken.
De werken in Villa Hurlebise slepen ondertussen al jaren aan. Initieel zouden de toerismediensten reeds geïnstalleerd moeten zijn in het gebouw, maar dit blijkt tot op heden toekomstmuziek. Een plan voor een goede ontvangst voor de bezoekers van onze mooie stad is maar zo mooi als de uitrol ervan.
We hopen snel de verhuis te kunnen vieren, beter laat dan nooit…
3. Vragen rond gebruik Nieuwpoortse klantenkaart door gemeenteraadslid Nele Decorte
Een vijftal jaar geleden werd door de meerderheid geïnvesteerd in een digitale klantenkaart voor Nieuwpoort. Deze werd meerdere jaren gebruikt, maar de voorbije eindejaarsperiode moesten we vaststellen dat deze plots opnieuw werd vervangen door papieren lotjes, met de nodige moeilijkheden om deze in te dienen voor de tombola. Blijkbaar heeft dit bestuur een nostalgische reflex naar de goeie ouwe tijd, en moet de ingezette weg naar digitalisering wijken. De klok terug draaien lijkt in deze een spijtige zaak.
Er werd duiding gevraagd waarom deze keuze werd gemaakt. De bevoegde schepen gaf aan de voor-en nadelen van deze keuze te zullen meenemen naar de eerste Lokale Economische Raad ter evaluatie.
Wij hopen alvast dat de klantenkaart terugkeert, en dat deze ook breder zal worden ingezet, zoals ook Veurne dit doet met hun ‘Veurne toekoer’-pas.
4. Vraag rond projectsubsidie voor verenigingen door raadslid Anke Inghelbrecht
Het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen voorziet in een projectsubsidie. Deze subsidie kan toegekend worden voor uitzonderlijke of vernieuwende projecten, samenwerkingen van verenigingen, projecten voor bijzondere doelgroepen, groots opgezette projecten, … kortom zaken die een meerwaarde kunnen betekenen voor zowel de vereniging als de Nieuwpoortenaars.
We moeten echter vaststellen dat voor het werkingsjaar 2024-2025 geen enkele aanvraag hiervoor werd ingediend. We stelden de vraag naar de oorzaak hiervan, en of het bestuur van plan is dit te evalueren. Hiermee geconfronteerd bleven de beide bevoegde schepenen het antwoord schuldig, waarna de eerste schepen aangaf dat zijns inziens een gebrek aan communicatie aan de verenigingen over het bestaan ervan aan de oorzaak ligt. Nochtans was dit zijn bevoegdheid in de vorige legislatuur, en kon hij mee zijn schouders gezet hebben onder de bekendmaking hiervan.
Gelet op het feit dat deze subsidiemogelijkheid al bestaat sinds 2008, lijkt deze communicatie effectief ruimschoots laattijdig te zijn…
We zijn blij dat de Nieuwpoortste concertband toch nog de kans kreeg om subsidies aan te vragen voor een buitenlands optreden. We roepen de meerderheid echter op om alle verenigingen te informeren over het bestaan van de middelen, en als nodig het toekennen van deze middelen te herevalueren om ze zo toegankelijker te maken voor onze verenigingen.
5. Vraag rond gebruik stadszalen door Nieuwpoortse scholen door raadslid Anke Inghelbrecht
Het reglement voor het gebruik van de Nieuwpoortse stadszalen geldt evenzeer voor Nieuwpoortse scholen. Dit betekent dat ook zij dienen te betalen voor het gebruik van de zalen.
Het schepencollege besliste in december een uitzondering toe te staan voor het St. Bernarduscollege en hen een zaal gratis te laten gebruiken.
Vanuit Pro Nieuwpoort vinden we het terecht dat de Nieuwpoortse scholen minstens een aantal keer per jaar gratis moeten kunnen gebruikmaken van de zalen. De bevoegde schepen beantwoordde onze vraag hiernaar met een gemakzuchtige dooddoener ‘niets is gratis’. In een stad waar alle inwoners gemeentebelasting betalen, vinden we het echter niet meer dan normaal dat ouders niet nog eens moeten betalen als hun kinderen gebruik maken van de gemeentelijke zalen in het kader van onderwijsactiviteiten. Als we dus de keuze moeten maken wie betaalt, stadsbestuur of de school, dan is voor ons de keuze makkelijk gemaakt.
Wij vragen het stadsbestuur dan ook om het reglement in die zin aan te passen.
6. Vraag naar bijkomende laden & lossen-zone in de Franslaan door raadslid Anke Inghelbrecht
De voorbije jaren zagen heel wat nieuwe zaken het licht in Nieuwpoort-Bad. Dit zorgt echter voor wat praktische problemen voor de leveranciers van deze zaken. Enkele handelaars stelden de vraag om te voorzien in een tweede laad- en loszone ter hoogte van het kruispunt Franslaan-Albert I laan. De bevoegde schepen geeft aan dat een evaluatie van het parkeerbeleid daar zich inderdaad opdringt en dat de vraag zal meegenomen worden naar de parkeercommissie.
7. Audit WZC De Zathe door raadslid Nicolas Vermote
De voorbije jaren werd het bestuur gekenmerkt door heel wat problemen in het woonzorgcentrum De Zathe. Sinds de vorige directeur op non-actief werd gezet passeerden een aantal consultants de revue, maar werden de problemen er niet beter op. Het bestuur ging ten rade bij de directie van een ander woonzorgcentrum en huurde deze nu ook in om een aantal managementfuncties op te nemen. Deze gunning gebeurde echter niet op een wettelijke manier. Gemeenteraadslid Nicolas Vermote herhaalde deze opmerkingen al meerdere keren, maar deze werden steeds weggelachen door het bestuur. Audit Vlaanderen geeft Raadslid Vermote nu gelijk.
De kennisname van het schrijven van audit Vlaanderen werd door het schepencollege geagendeerd op het besloten gedeelte van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Hiervoor was echter geen enkele wettelijke grondslag, en wij kunnen enkel besluiten dat dit een poging is om het dossier zo weinig mogelijk aandacht te geven. De Nieuwpoortenaar heeft echter recht op de informatie over de fouten rond de gunning die gebeurd zijn. Het gaat immers over een budget van 1,3 miljoen euro. We willen ook vermijden dat gelijkaardige fouten zich ook in andere of toekomstige dossiers voordoen.
De volledige oppositie besloot om de zitting te verlaten vooraleer dit punt besproken werd. Hiermee willen we duidelijk aantonen niet te willen meegaan in de doofpotpolitiek van het stadsbestuur.
8. Vraag naar verduidelijking rond het “geurincident” in het zwembad door raadslid Vermote
Gevraagd naar het verloop en de gevolgen van het geurincident op maandag 6 januari in het stedelijk zwembad reageerde schepen Demeester gepikeerd. Raadslid Vermote vroeg of alle procedures correct werden uitgevoerd en alle informatie - die aanwezig moet zijn om een vlotte interventie van de brandweer te garanderen- ook aanwezig was? Schepen Demeester verklaarde dat de procedures gevolgd werden, maar dat er altijd ruimte voor verbetering is. Toen raadslid Vermote aandrong, vooral rond de aanwezigheid van de nodige informatie waaronder de lijst van aanwezige gevaarlijke producten, ontspon zich een bitsige discussie. Volgens het intern verslag, dat raadslid Vermote had opgevraagd bij de Algemeen Directeur, was de noodzakelijke lijst (MSDS-fiche) niet aanwezig. Deze MSDS-fiche somt de samenstelling en gebruik van die producten op en is dus cruciale informatie bij een incident met die producten. Dit werd mondeling ook bevestigd door de brandweerkapitein. Gezien in crisissituaties elke minuut telt, verloor de brandweer hierdoor kostbare tijd.
Schepen Demeester bleef bij hoog en laag beweren dat er een lijst aanwezig was, hoewel het intern verslag en de brandweer het tegendeel beweren. Een boodschappenlijst, is ook een lijst natuurlijk, misschien doelde hij daarop…
Rijst meteen de vraag: indien zo’n belangrijk document niet aanwezig was in het zwembad, zijn deze MSDS fiches op de andere sites (zoals technische dienst, kinderboerderij, jeugddienst,...) dan wel aanwezig? Een interne evaluatie van de verantwoordelijke(n) dringt zich op. Alleen zo kunnen fouten en nalatigheid in de toekomst vermeden worden.
Het positieve aan het verhaal is dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Na een check-up in het ziekenhuis mochten alle onwel geworden zwemmers terug naar huis.
Comments